Quantitative Aptitude Quiz For IBPS & SBI Exam

Q-(1-3) In each of the following questions, read the given statement and compare the Quantity I and Quantity II on its basis. (Only quantity is to be considered)

निम्नलिखित प्रश्नों में से प्रत्येक में दिए गए कथन को पढ़ें और इसके आधार पर मात्रा I और मात्रा II की तुलना करें। (केवल मात्रा पर विचार किया जाना है)

(1) Quantity I : In a school, 50% of the total number of girls is equal to 30% of the total number of boys then the number of girls is what percentage of the total number of students of the school?

Quantity II: In a school, 33.33% of the total number of girls is equal to 66.67% of the total number of boys then the total number of girls is what percentage of the total number of students of the school?

मात्रा I: एक स्कूल में, लड़कियों की कुल संख्या का 50% लड़कों की कुल संख्या के 30% के बराबर है तो लड़कियों की संख्या स्कूल के कुल छात्रों की संख्या का कितना प्रतिशत है?

मात्रा II: एक स्कूल में, लड़कियों की कुल संख्या का 33.33% लड़कों की कुल संख्या के 66.67% के बराबर है फिर लड़कियों की कुल संख्या स्कूल के कुल छात्रों की संख्या का कितना प्रतिशत है?

(1) Quantity I > Quantity II

(2) Quantity I ≥ Quantity II

(3) Quantity I < Quantity II

(4) Quantity II ≥ Quantity I

(5) Quantity I = Quantity II or relation can't be established

(2) A train of length x meters travelling at the speed of 54 km per hour can cross a boy standing on a platform in 16 seconds but at the speed of 72 km per hour it can cross a platform of y meters long in 24 seconds.

Quantity I: What is the length of the train?

Quantity II: What is the length of the platform?

54 किमी प्रति घंटे की गति से यात्रा करने वाली x मीटर लंबाई की एक ट्रेन 16 सेकंड में एक प्लेटफॉर्म पर खड़े एक लड़के को पार कर सकती है और 72 किमी प्रति घंटे की गति पर यह 24 सेकंड में y मीटर लंबे प्लेटफॉर्म को पार कर सकती है।

मात्रा I: ट्रेन की लंबाई कितनी है?

मात्रा II: प्लेटफ़ॉर्म की लंबाई क्या है?

(1) Quantity I > Quantity II

(2) Quantity I ≥ Quantity II

(3) Quantity I < Quantity II

(4) Quantity II ≥ Quantity I

(5) Quantity I = Quantity II or relation can't be established

(3) 10 litres of water were drawn from a cask full of water and it was filled with 30 litres milk then the concentration of milk in the mixture become 20%.

Quantity I: Again, how many litres of mixture should be replaced with 10 litres milk so the concentration of water in the mixture will become 60%.

Quantity II: What was the original quantity of water in the cask?

पानी से भरे एक पीपा से 10 लीटर पानी निकाला गया और इसे 30 लीटर दूध से भर दिया गया, फिर मिश्रण में दूध की सांद्रता 20% हो गई।

मात्रा I: फिर से, 10 लीटर दूध के साथ कितने लीटर मिश्रण को बदलना चाहिए ताकि मिश्रण में पानी की सांद्रता 60% हो जाए।

मात्रा II: पीपा में पानी की मूल मात्रा कितनी थी?

(1) Quantity I > Quantity II

(2) Quantity I ≥ Quantity II

(3) Quantity I < Quantity II

(4) Quantity II ≥ Quantity I

(5) Quantity I = Quantity II or relation can't be established

(4) What would be the cost of building a fence around a square plot with area equal to 784 sq. ft. if the price per foot of building the fence is Rs. 68?

784 वर्ग फुट के बराबर क्षेत्र के साथ एक वर्ग भूखंड के चारों ओर एक बाड़ के निर्माण की लागत क्या होगी। यदि बाड़ के निर्माण के प्रति फुट की कीमत रु 68 है?

(1) 7626

(2) 7656

(3) 7686

(4) 7690

(5) None of these

(5) In how many different ways can the letters of the word ‘KEYBOARD’ be arranged so that vowels never come together?

शब्द 'KEYBOARD' के अक्षरों को कितने अलग-अलग तरीकों से व्यवस्थित किया जा सकता है ताकि स्वर कभी एक साथ न आएं?

(1) 40320

(2) 4320

(3) 36000

(4) 12000

(5) None of these

(6) What would be the compound interest accrued on an amount of Rs. 8000 at the rate of 15 percent per annum in three years?

8000 रु की राशि पर चक्रवृद्धि ब्याज तीन वर्षों में प्रति वर्ष 15 प्रतिशत की दर से ज्ञात कीजिए?

(1) 4207

(2) 4167

(3) 4325

(4) 3457

(5) None of these

(7) The ages of Sangram and Aman are in the ratio of 5: 6 respectively. After 8 years the ratio of their ages will be 7: 8. What is the difference in their ages?

संग्राम और अमन की उम्र क्रमशः 5: 6 के अनुपात में है। 8 वर्षों के बाद उनकी आयु का अनुपात 7: 8 होगा। उनकी आयु में क्या अंतर है?

(1) 8

(2) 12

(3) 4

(4) 6

(5) None of these

(8) The difference between a two digit number and the number obtained by interchanging the two digits of the number is 9. If the sum of the two digits of the number is 15, then what is the original number?

दो अंकों की संख्या और संख्या के दो अंकों को आपस में जोड़कर प्राप्त की गई संख्या के बीच का अंतर 9. यदि संख्या के दो अंकों का योग 15 है, तो मूल संख्या क्या है?

(1) 87

(2) 96

(3) 69

(4) None of these

(5) Can’t be determined

Q-(9-10) In each of these questions two equations numbered I and II are given. You have to solve both the equations and – Give answer

इनमें से प्रत्येक प्रश्न में दो समीकरण I और II दिए गए हैं। आपको दोनों समीकरणों को हल करना है और - उत्तर दें



(1) if x <y

(2) if x ≤ y

(3) if x > y

(4) if x ≥ y

(5) if x = y or the relationship cannot be established



(1) if x < y

(2) if x ≤ y

(3) if x > y

(4) if x ≥ y

(5) if x = y or the relationship cannot be established.

Answer Key-

Q-(1) Sol-(3)

Q1=37.5

Q2=67.67

Quantity I < Quantity II

Q-(2) Sol-(5)

Quantity I:

The length of the train = 15 × 16 = 240 meters

Quantity II:

Let the length of the platform = y meters then

(240 + y) = 20 × 24 = 480

y = 480 – 240 = 240 meters

Therefore, Quantity : I = Quantity : II

Q-(3) Sol-(3)

Let the quantity of water in the cask = x litres then

x – 10 + 30 = x + 20 litres = quantity of mixture

The quantity of milk in x + 20 litres = 30 litres

According to the question, 20% of (x + 20) = 30

x + 20 = 150

x = 130 litres

And the quantity of mixture = x + 20 = 150 litres

The quantity of water = x – 10 = 120 litres

In 1 liter mixture, the quantity of water =120/150 liter

In y liter mixture, the quantity of water = 12y/15

Now, let y litres of mixtures was replaced with 10 litres of milk

Then, the quantity of mixture = 150 – y + 10 = 160 – y litres

60% of (160 – y) = 120 - 12y/15

96 – 0.6y = 120 – 0.8y

0.2y = 24

y = 120

Quantity II : 130 litres

Therefore, Quantity : I < Quantity : II

Q-(4) Sol-(5)



Q-(5) Sol-(3)



Q-(6) Sol-(2)



Q-(7) Sol-(3)



Q-(8) Sol-(1)


Q-(9) Sol-(3)

x = -6, -7

y = -9, -10

x > y

Q-(10) Sol-(5)

x = -4, -3

y = -4, -2


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